درباره موتورسیکلت

موتورسیکلت حمل و نقل برتر در دوران کورونا و پسا کورونا

كارشناسان، فروش كل موتورسيكلت در جهان را براى سال ٢٠٢٠ در حدود 55 میلیون دستگاه پیش‌بینی كرده‌اند. اين در حالى است كه در سال ٢٠١٩ فروش ٦٠.١ میلیون دستگاه ثبت شده است كه نسبت به سال ٢٠١٨ تعداد ١.٦ میلیون دستگاه کاهش داشت.

كارشناسان، فروش كل موتورسيكلت در جهان را براى سال ٢٠٢٠ در حدود 55 میلیون دستگاه پیش‌بینی كرده‌اند[1]. اين در حالى است كه در سال ٢٠١٩ فروش ٦٠.١ میلیون دستگاه ثبت شده است كه نسبت به سال ٢٠١٨ تعداد ١.٦ میلیون دستگاه کاهش داشت.

تمام فعالان اقتصادی، سال ۲۰۲۰ را به‌عنوان سخت‌ترین سال از زمان پایان جنگ جهانی دوم، با عمیق‌ترین بحران اقتصادی از زمان رکود بزرگ ۱۹۲۹، به یاد خواهند آورد. با این حال، برای اکثر کشورها، به‌دلیل ترکیبی از عوامل، این بحران خیلى سریع بهبود خواهد یافت.

با تمرکز بر صنعت موتورسیکلت، در کشورهایی که بهبود اقتصادی سریع پس از کوئید ١٩ دارند، موتورسیکلت هدف نهایی حمل‌ونقل فردی را نشان می‌دهد. یک رکورد جدید از مشتریان جدیدی که پیش از این هرگز دوچرخ سواری نکرده‌اند. این استدلال بر اساس واقعیات و مصاحبه‌هایی است که با نمایندگی‌های اروپایی در ایتالیا، اسپانیا و فرانسه انجام شده و مردم تأیید می‌کنند که وسیله شخصی بیشتری را برای حمل و نقل جستجو مى‌کنند و می‌گویند که اسکوتر بهترین است. همچنین افرادی که در حال حاضر متخصص موتورسیکلت سواری هستند، تأیید می‌کنند که آرزو می‌کنند، پس از سال‌ها مسافرت با دوچرخ را دوباره تجربه کنند.[2]

به دلیل تعطیلی‌های مربوط به شیوع کرونا تولید موتورسیکلت در جهان کاهش یافت

صنعت موتورسیکلت جهان در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی تعداد ۹ میلیون دستگاه فروش خود را نسبت به سال ۲۰۱۹ از دست داد و فروش جهانی ۳۲٫۸ میلیون دستگاه (-۲۱٫۵ درصد) بوده است.

همچنین نیمه اول سال ۲۰۲۰ کرونا تمام صنایع غیردیجیتالی جهان، از جمله صنعت موتورسیکلت را شوکه کرد. داده‌های مربوط به فروش جهانی ۲۱٫۹ میلیون دستگاه (-۲۹٫۷٪) است.

در ماه جولای، فروش جهانی به ۵٫۲ میلیون دستگاه (-۳٫۸ درصد) و در ماه آگوست به ۵٫۷ میلیون دستگاه رسید و در نهایت وضعیت مثبت (+۹%) بود.

وضعیت بازار موتورسیکلت ایران

اقتصاد ایران نیز همانند سایر کشورها به دلیل شیوع ویروس کرونا آسیب دید، اما در حال حاضر کاهش فروش در صنعت موتورسیکلت بیشتر از آن که نتیجه این ویروس باشد، نتیجه موانع تولید و عدم حمایت‌های لازم مسئولان از این صنعت است؛ از جمله، مصوبه هایى که  طی سالیان گذشته به درستى واکاوى و کارشناسى نشده به مرحله اجرا درآمد و بارها صنعت موتورسیکلت را به تعطیلى کشانده است. دلیل دیگر رکود در این صنعت، افزایش تورم در ایران و افزایش قیمت ارز طى دو سال اخیر است.

در حال حاضر، تقریبا همه شرکت‌های تولیدکننده این صنعت در حال ضرر دادن هستند، زیرا با افزایش ساعتی ارز، تمام کالاهایی که چکی فروخته شده، غیرقابل جایگزین است و فعالان این صنعت به رغم افزایش تولید، ضرر بیشتری را متحمل شده‌اند.

البته آمار تولید موتورسیکلت ایران در شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ بعد از ۴ سال صعودی شد. البته اگر قیمت ارز طی چند ماه گذشته افزایش پیدا نمی‌کرد، شاهد آمار فروش بیشتری بودیم.

آمار شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ با تعداد ۱۱۵٫۴۶۰ دستگاه به پایان رسید. این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۴۷٫۰۷۸ دستگاه بود[3].

تحلیل و بررسی وضعیت حمل‌ونقل عمومی و شخصی در تهران طی دهه ۹۰

طی چند سال گذشته، تحول جدیدی که در حوزه حمل و نقل عمومی از لحاظ کمیت و کیفیت برای مردم ملموس باشد، رخ نداده است. حتی خردادماه سال جاری مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس تهران با بیان این‌که در حال حاضر ۶۲ درصد از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده است، گفت: «در صورت ادامه روند موجود، اتوبوس‌های تهران حداکثر تا ۶ سال دیگر دوام می‌آورند و تا آن زمان ۱۰۰ درصد آنها به سن فرسودگی رسیده‌اند»[4].

متاسفانه در سالیان گذشته بعضی از مسئولان به دلایل مختلف به مبارزه با صنعت موتورسیکلت پرداختند و شایعه‌هایی مانند: «یک موتورسیکلت چندین برابر خودرو آلودگی دارد» یا «موتورسیکلت‌ها زیر پله‌ای تولید می‌شوند» را مطرح کردند و طوری این موارد رواج پیدا کرد که به سند و توجیهی برای تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی شده در کشور تبدیل شده است.

قابل ذکر است که شایعه‌ مقایسه آلودگی موتورسیکلت و خودرو در زمان تصدی آقای «دکتر محمدرضا قالیباف» در شهرداری تهران شروع شد که یکدفعه بیلبوردهای هدفمندی با این موضوع در سطح شهر تهران نصب شد تا در واقع یک پویش عمومی را برای مبارزه با موتورسیکلت سبب شوند که علت آن مفصل است.

اما، امروز نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد که به ازای هر موتورسیکلت که به ناوگان حمل‌ونقل کشور اضافه می‌شود، تردد یک خودرو تک سرنشین نیز کمتر می‌شود و در نتیجه بار ترافیکی، مصرف سوخت و آلایندگی نیز کاهش پیدا می‌کند.

 

منبع: نژادیان، محمدعلی(1399)، موتورسیکلت حمل و نقل برتر در دوران کورونا و پسا کورونا، نشریه صنعت موتورسیکلت، شماره7، پاییز 1399صفحه 2.

[1] وضعیت تولید موتورسیکلت جهان در 8 ماهه اول سال 2020، پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز، 5 مهر 1399، کد خبر: 9429. ر.ک:

https://www.motorcycletnews.ir/news/9429

[2]آمار فروش جهانی موتورسیکلت در سال 2019/ وضعیت جهانی صنعت موتورسیکلت در پساکرونا، پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز، 30 خرداد 1399، کد خبر: 7223. ر.ک:

https://www.motorcycletnews.ir/news/7223

 

[3] نژادیان، محمدعلی(1399)، آمار تولید شش ماهه اول سال 1399صنعت موتورسیکلت ایران، پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز، 4 مهر 1399، کد خبر: 9410. ر.ک:

https://www.motorcycletnews.ir/news/9410

 

[4] ترفع، محمود(1399)، ناوگان اتوبوس رانی تهران تا 6 سال آینده 100 درصد فرسوده می شود، تسنیم، 28 خرداد 1399، کد خبر: 2287560. ر.ک:

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/03/28/2287560

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *